تبلیغات
قارانلئقلاردا پارئلتئ - مطالب اسفند 1393
قارانلئقلاردا پارئلتئ
نادانسته هایمان به اندازه کل دنیا و آنچه می دانیم مشتی خاک است.
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قال رسول الله:
اطلبو العلم من المهد الی اللحد.
زگهواره تا گور دانش بجوی.

«اطلبوا العلم و لو بالصین و هو علم‌ معرفة النفس‌ و منه‌ معرفة الرّب‌»؛
دانش را بیاموزید و لو در چین . این دانش معرفت نفس است که از او معرفت خداوند حاصل می شود.

طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَة»

كسب علم و دانش بر هر زن و مرد مسلمان واجب است.

مدیر وبلاگ :جواد زارع
نویسندگان
یادگیری و مطالعه ی این جزوه برای اولیا و همکاران و دانش آموزان ضروری و مفید است امید است که هیچ موقع استفاده نکنید اما اتفاق خبر نمی دهد
برای دانلود لینک زیر را کلیک کنید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 23 اسفند 1393




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 23 اسفند 1393
برای دانلود لینک زیر را کلیک کنید.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 23 اسفند 1393
برای دانلود مطلب لینک زیر را کلیک کنید.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 13 اسفند 1393

چند تمرین برای تقویت حافظه

 

اگر پیش آمده كه اسم شخصی را فراموش كرده باشید، اگر نام فیلمی را كه هفته گذشته تماشا كردید از یاد برده‌اید، اگر احساس می‌كنید كه زیاد این جمله را به زبان می‌آورید: "آخ، یادم رفته!"؛ نترسید كه مبادا آلزایمر گرفته باشید. راه حل مشكل شما ساده است؛ شما نیاز به تقویت حافظه خود دارید.

حالا جدا از نوع تغذیه و راه‌های مختلفی كه برای این كار توصیه می‌شوند، چند تمرین جالب برایتان داریم كه می‌تواند كمی به تقویت حافظه‌تان كمك كند.

 

1ـ چشم ها را ببندید. از توی كیف دسته كلید خود را بردارید. حالا بدون این كه چشم‌ها را باز كنید سعی كنید كلید را داخل قفل قرار دهید و در را باز كنید.

2ـ با هر دستی كه عادت به مسواك‌زدن دارید، از امشب با آن یكی دست مسواك بزنید. مثلا اگر با دست راست مسواك می‌زنید، از امشب مسواك را با دست چپ بگیرید.

3ـ برای شانه‌زدن نیز همان تمرینی را كه برای مسواك زدن گفتیم انجام دهید.

4ـ اگر همیشه عادت به یك دوش گرفتن ساده دارید، از این پس یك حمام‌كردن درست و حسابی را تجربه كنید.

5ـ اگر هر روز با ماشین سرِ كار می‌روید از فردا گاهی اوقات قسمتی از مسیر را پیاده عازم محل كار خود شوید.

به روی میز تحریر خود نگاهی بیندازید، حالا جای همه چیز را عوض كنید. مثلا جامدادی را به جای تراش رومیزی بگذارید.

7ـ اگر سوار آسانسور می‌شوید، چشم ها ببندید و سعی كنید دكمه طبقه مدنظر خود را فشار دهید. البته قبل از فشار دادن چشم هایتان را باز کنید تا اشتباها به طبقه دیگری نروید.

8ـ در زمان زنگ تفریح كار یا كلاس، به جای نشستن و خوراكی خوردن، از جای خود بلند شوید كمی قدم بزنید و هوای تازه استنشاق كنید.

9ـ اگر روی میز تحریرتان عكس یا ساعت رومیزی دارید، آنها را وارونه بگذارید.

10ـ سعی كنید به جای نگاه‌كردن به غذا، از بو یا مزه آن پی ببرید كه درون بشقابتان چه غذایی وجود دارد.

11ـ سرگرمی تازه‌ای برای خود انتخاب كنید.

12ـ اگر می‌توانید به ماهیگیری بروید.

13ـ باغبانی را هم به شما پیشنهاد می‌كنیم تا حافظه خود را تقویت كنید.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 10 اسفند 1393

چگونه از درس خواندن نتیجه بهتری بگیریم ؟

آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.
نکاتی برای دستیابی به نتیجه دلخواه در امتحانات، ارائه روش هایی بسیار ساده در بالا بردن سرعت یادگیری، حفظ کردن و مطالعه.

در فواصل زمانی کوتاه اما پیوسته درس بخوانید

آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.

از آنجا که مغز انسان به منظور ساخت پروتئین و تجدید نیرو به زمان نیازمند است، این روش کارایی بسیاری دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد، در مقابل درس خواندن برای مدت زمان طولانی نه تنها کسالت آور است، بلکه باعث خستگی، ایجاد استرس و گیج شدن می شود، در نتیجه قدرت یادگیری را کاهش می دهد.
با خیالی آسوده استراحت کنید

اگر زمان شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید. با این کار ممکن است احساس عذاب وجدان کنید و مرتبا با خود بگوئید : باید امروز را هم درس می خواندم و زمان گرانبهایی را که به استراحت تخصیص داده اید، با استرس سپری کنید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس مغز اطلاعات جدید را جذب نمی کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید.

وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید

در زمان هایی که خسته، عصبانی ، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب می کند، برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است، زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع می کند. هیچگاه در زمانی که فکر شما به چیزهای دیگری مشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و یادگیری نکنید، این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست.
درس ها را در همان روز مرور کنید

زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید در همان روز نکات مهمش را دوره کنید. با گذشت چند روز، برای یادآوری آن مطالب به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. به هر حال یک مرور سریع در انتهای روز، باعث ماندگاری بیشتر در مغز و یادآوری آسانتر مطالب خواهد بود.


مرحله به مرحله پیش بروید


ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن ، روش کارایی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطلب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود.

محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید

همیشه فراهم کردن محیط مناسب برای درس خواندن را در اولویت اول قرار دهید. به طور مثال اگر به سکوت احتیاج دارید، تمام سعی تان را برای ایجاد یک مکان دور از سر و صدا برای موفقیت در درس خواندن ، به کار بگیرید.
میزان خستگی مغزتان را در نظر داشته باشید

کاملاً طبیعی است که گاهی مغز انسان در اثر خستگی، مطالب را فراموش می کند، این امر هرگز بدان معنا نیست که شما آدم کودنی هستید، به جای عصبانی شدن، سعی کنید چنین حالتی را پیش بینی کنید و با آن کنار بیایید.
تصور کنید که مغز شما لایه های اطلاعات را به ترتیب روی هم می چیند، با قرار گرفتن اطلاعات جدید در سطوح بالا، اطلاعات لایه های پایین تر کهنه شده و به آسانی قابل دسترس نخواهند بود، بنابراین به فراخوانی شما دیرتر جواب می دهند، مرور کردن تنها روش جلوگیری از چنین پیشامدی است.

با برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید

عموماً اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل اینکه از پزشک وقت گرفته اید، مثلاً در دفتر یادداشت خود بنویسید : 2 تا 4 بعد از ظهر? درس خواندن

هدف داشته باشید

یکی از دلایل اصلی که باعث می شود افراد به اهداف خود نرسند این است که معمولاً آنها را دست نیافتنی می پندارند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحییح می توان به کلیه اهداف خود دست یافت.
کافی است سعی کنید فرق بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دریابید، اهداف بلند مدت را مانند یک رویا در ذهن بپرورانید و نگه دارید، در عین حال فعالیت های روزانه زندگی را به اهداف کوتاه مدت اختصاص دهید.

ناامیدی دشمن یادگیری است

افرادی که دائماً خود را به دلیل کندی در یادگیری سرزنش می کنند، حتی اگر پیشرفتی مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می برند. در مقابل افرادی که به خود و سرعت یادگیری شان اطمینان دارند، حتی اگر از هوش و استعداد کمتری نسبت به گروه قبل برخوردار باشند، نتیجه کارشان بهتر است، زیرا این افراد انرژی خود را صرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نکرده ، آهسته و پیوسته پیش می روند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 10 اسفند 1393

تأثیری که آموزش ریاضیا ت روی شخصیت فكری و منش‌های حل مسئله و شیوه‌های یادگیری دانش‌آموزان می‌گذارد به ساختار شناختی دانش آموزان بر می گردد.

 

·        تنوع در ساختار های شناختی به پیشینه فكری و مهارت‌هایی كه در ذهن دانش‌آموزان نهادینه شده است بر می گردد.

·        در این برنامه تنوع ساختارهای شناختی كه تحت تربیت نظام آموزشی یكسانی بوده‌اند نه تنها ناخواسته نیست، بلكه مورد تأكید است

·        این تنوع زمینه‌های یادگیری دانش‌اموزان را می‌توان در سبك‌های یادگیری و در ساختار انسان‌شناختی دانش‌آموزان خلاصه نمود

 

 

سبک های شناختی از منظر تئوری رفتار گرایانه

·        حس بینایی، حس شنوایی و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و یادگیری بر دیگر حس‌ها غلبه دارند

·        حس بینایی مبنای تفكر تصویری , حس شنوایی مبنای تفكر كلامی و حس لامسه مبنای تفكر دست‌ورزی و ساختنی را پایه‌ریزی می‌كنند

·        تفكر كلامی، تصویری و دست‌ورزی ذهن دانش‌آموزان را به طور یكسان درگیر  نمی كنند

·        سه مهارت تفكر بالا  سه سبك یادگیری كلامی، تصویری و دست‌ورزی را به دست می‌دهند

 

دانش آموزان و سبك یادگیری كلامی

·        ساختار نمادین كلام نقش مهمی در تفكر و یادگیری ایفا می‌كند

·        وقتی فكر می‌كنند به زبان كلمات و جملات با خود حرف می‌زنند و می‌توانند افكار خود را مستقیماً روی كاغذ بیاورند.مثلا تفاوت و شباهت های اشکال را توضیح می دهد.تعداد اشیا را به درستی بیان میکند.رابطه ی الگوها را پیدا کرده بیان می کند.

·        استدلال ریاضی را مرحله به مرحله و جزء به جزء درك می‌كنند و چون مراحل اثبات به پایان می‌رسد مراحل درك ریاضی آنان خاتمه می‌یابد

·        از جزء به سمت درك كل حركت می‌كنند و معمولاً تئوری‌های آنان در چگونگی جزئیات بسیار قوی است اما در همبستگی مبانی و ساختارهای كلی می‌لنگند

·        در این دانش آموزان آموزش در حركت از كلام به مجرد می باشد

·        از بین فیلسوفان معروف فلسفه و سبك شناختی ارسطو، كندی، ابن سینا

 

دانش آموزان و سبک یادگیری تصویری

·        در دانش‌آموزان تصویری شهود و تصویر سازی نقش مهمی در تفكر و یادگیری ایفا می‌كنند

·        وقتی این دانش‌آموزان به تفكر می‌پردازند روند تفكر به زبان مفاهیم و ارتباط بین آن‌ها پیش می‌رود و بازنویسی روند تفكر برای ایشان نیاز به زحمت مضاعف دارد

·         

·        برخی ازاین دانش آموزان از به كلام در آوردن روند تفكر خود عاجز و ناتوانند.آنان در کتاب تصاویر را می بینند و بعد بیان می کنند یا برای شمارش شکل می کشند . تصاویر اشکال هندسی را می کشند و بعد تفاوت و شباهت ها را درک می کنند.

 

·        می‌توانند به خوبی آن را به زبان مفاهیم و ارتباط بین آن‌ها بیان كنند

 

·        . استدلال ریاضی توسط این دسته از دانش آموزان به صورتی كلی و مانند نگاه كردن به اجزای یك تابلو به طور سرتاسری ادراك می‌شود

·        از درك كل به سوی ادراك جزئیات حركت می‌كنند و معمولاً تئوری‌های آنان در ساختار و مبانی دقیق است اما در همنشینی و برقراری رابطه بین اجزاء ضعیف می‌نماید

·        تفكر شهودی و تجربه نقطه قوت ایشان است

 

 

دانش آموزان و سبک یادگیری دست‌ورزی

·        دانش‌آموزان دست‌ورز كه ساختارگرا هستند بازسازی ساختارها و دست ورزی نقش مهمی در تفكر و یادگیری ایفا می‌كند

·        با به كار بردن ابزارها و ساختن اشكال و بازسازی ذهنی ساختارها در ذهن خود مفاهیم را یاد می‌گیرند و مهارت‌ها را كسب می‌كنند

·        استدلال ریاضی را تا وقتی خودشان بازسازی نكنند نمی‌فهمند .مثلا برای درک اشکال هندسی مقوا وقیچی به دست آنان می دهیم که برش بزنند یا چینه ها که سه بعدی هستند را لمس می کنند پی به تفاوت و شباهت اشکال میبرند و با ابزارچینه وابزار های دیگر شمارش انجام می دهند.

·        بسیاری از صنعت‌گران و مخترعین زیر چتر این نوع مهارت یادگیری و تفكر قرار می‌گیرند.

·        در این دانش آموزان آموزش در حركت از ملموس به مجرد می باشد

 

آموزش عدد

·        از آیه كل شیء احصیناه عدداً برمی‌آید كه معنای عدد بر پایة معنی احصاء و شمارش بنا می‌شود بنابر این معنای عدد به معنای بسیار تعمیم یافته‌تر از آن‌چه در این پایه مورد نظر است تعمیم می‌یابد

·        لازم است مفهوم عدد به گونه ای  برای دانش‌آموزان مطرح شود كه مقدمه را برای آموزش تعمیم‌های آن فراهم نماید

·        عدد به عنوان كاردینالیتی (عدد اصلی یک مجموعه) مقدمه مناسبی برای معرفی اعداد حقیقی نیست و عدد به عنوان طول پیشینه مناسبی برای معرفی اعداد مختلط در دانشگاه نیست اما عدد به عنوان جواب معادله پیشنیه مناسبی برای معرفی اعداد مختلط فراهم می‌كند

·        بنابر این گذر از كاردینالیتی به طول و گذر  از طول به جواب یك معادله جبری به طور طبیعی  بایستی اتفاق بیافتد تا ذهن دانش‌آموزان برای تعمیم‌های عدد كه در آینده با آن مواجه می‌شود آماده گردد

آموزش عدد و دانش آموزان کلامی

·        نزد دانش‌آموزانی با این سبك یادگیری اعداد نمادهایی هستند كه مفاهیمی پشت صحنه را خلاصه و كدگذاری می‌كنند

·        دانش‌آموزان كلامی با مفهوم عدد به عنوان طول به صورت استدلالی و با كمك مفهوم ”بین“ ارتباط برقرار می‌كنند . با مفهوم عدد به عنوان جواب معادله به خوبی ارتباط برقرار می‌كنند چون زبان معادله خود یك زبان نمادین برای معرفی اعداد است كه با سبك یادگیری كلامی و نمادین دانش‌آموزان هماهنگ است .

·         

·        مثال:بلندی چنگال بین 5تا6گیره است .صفحه ی 118کتاب اول ویا شمردن سه تا سه تا با کمک محور اعداد در صفحه ی 121ونمونه های دیگر که در کتاب وجود دارد.

·        عدد به عنوان طول یك مفهوم تصویری است و باید به صورت كلامی به طور غیر مستقیم درك شود

·        ممكن است برای یك دانش‌آموز كلامی عدد به عنوان طول نیز به طور مستقیم درك شود.

·        حركت از اعداد طبیعی به اعداد گویا و حركت از اعداد گویا به اعداد حقیقی روی محور صورت منطقی و ذهنی صورت می گیرد. مثلاً اعداد حقیقی به عنوان حد دنباله‌ای از اعداد گویا درك می‌شوند تا به عنوان

·        نقطه ای از محور اعداد

·        درك اعداد منفی برای دانش‌آموزان كلامی باید به صورت منطقی و استدلالی صورت بگیرد

آموزش عدد و دانش آموزان تصویری

·        عدد به عنوان طول مفهومی متناسب با سبك یادگیری دانش‌آموزان تصویری است

·        این دانش‌آموزان عدد به عنوان طول را مبنا برای یادگیری سایر مفاهیم عدد قرار می‌دهند 

·         مثال: روی محور اعدادعدد 32 را پیدا کنید

·       

·        درك محور اعداد در بین دانش‌آموزان تصویری بسیار اهمیت دارد  مثال:با استفاده از محور جواب جمع ها و تفریق های زیر را به دست آورید.

·        درك محور اعداد در بین دانش‌آموزان تصویری بسیار اهمیت دارد  مثال:با استفاده از محور جواب جمع ها و تفریق های زیر را به دست آورید.

·        این دانش‌آموزان مسئله‌ها را با محور بهتر حل می‌كنند تا این‌كه مثلاً از اشیاء ملموس استفاده كنند  .

 

·        مثال:7ماهی کوچک در تنگ بود 2ماهی به ان ها اضافه می کنیم.حالا چند ماهی در تنگ است؟

·        درك اعداد منفی برای دانش آموزان تصویری به كمك محور راحتتر است

·        حركت از اعداد طبیعی به اعداد گویا و حركت از اعداد گویا به اعداد حقیقی روی محور به سهولت انجام می‌پذیرد

 

آموزش عدد و دانش آموزان دست ورز

·        نزد دانش‌آموزان دست‌ورز عدد به عنوان كاردینالیتی و عدد به عنوان طول هر دو مبنای یادگیری مفهوم عدد قرار می‌گیرد به شرط آن‌كه آموزش با اشیاء ملموس و همراه با دست‌ورزی صورت گیرد

·        چینه‌ها این فرصت را پدید می‌آورند كه همه دانش‌آموزان دست‌ورز با مفهوم طول و هم با مفهوم كاردینالیتی در كنار هم دست‌ورزی كنند و این فرصتی است كه برای دانش‌آموزان كلامی یا دانش‌آموزان تصویری فراهم نیست

·        درك مفهوم عدد به عنوان ناوردا و عدد به عنوان جواب معادله برای دانش‌آموزان دست‌ورز مشكل‌تر است

·        درك اعداد منفی برای دانش‌آموزان دست‌ورز بسیار مشكل‌تر از دو سبك یادگیری است. چرا كه ایشان با دست‌ورزی و ساختن مفاهیم ریاضی را یاد می ‌گیرند كه برای اعداد منفی سخت است

·         





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 10 اسفند 1393


انشاء به معنی ایجاد کردن،پرورش دادن،ابداع و خلق کردن ،نظم دادن به فکرو نیز ایجاد کلام و نگارش آن در قالب عبارات زیباست. جمله نویسی ویا موضوع انشاء در کلاس درس ، باید طوری باشد که خاطره ای در ذهن دانش آموز تداعی کند یا چیزی را ببیند وبشناسد تا بتواند در مورد آن مطلب بنویسد.دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در بسیاری از جنبه های بیان نوشتاری از همکلاسی های فاقد اختلال یادگیری،عقب ترند.این تفاوتها همیشه پایدار نیست وتا حدود زیادی برطرف می شود. دانش آموزان دارای اختلال یادگیری احتمالاَ در زمینه جمله نویسی و انشاء نویسی ،یعنی دستور زبان ومحتوا ضعیف اند.هر چند دانش آموزان بزرگتر،اصول نحوی وواژگان پیچیده تری را نسبت به دانش آموزان خردسال به کار می برند .

چرا انشاء می نویسیم؟

1-جهت انتقال دانسته های خود به دیگران .

2-جهت تقویت استعداد و قوه تخیل خود.

3- جهت پرورش تفکر ،دقت،ادراک و استدلال خود.

انواع انشاء

1)توصیفی یا وصفی: دانش آموز،در باره آنچه که می بیند و یا می شنود بنویسد.

2)گزارش‌نویسی: نوشتن مطلب در باره گردش علمی و...

3)انشای نقلی: بیان سرگذشت خود یا دیگران .

4)برگرداندن شعر به زبان ساده و نثر امروز:

5)انشای تخیلی:جهت تقویت قوه تخیل دانش آموزان بکار می رود.

6)خلاصه‌نویسی:موجب پرورش قدرت نویسندگی کودکان میشود .

7)نامه‌نگاری: دانش آموز ،برای کسی نامه بنویسد.

 

انواع مشکلات انشاء و جمله نویسی

 

1-اشکال دردستورونحو: برخی دانش آموزان در به کاربردن قواعد دستور زبان فارسی،زمانها وضمایرو... دچار مشکل هستند.

2-بی نظمی در ترتیب قرار گرفتن کلمه مثال:مادرم می پزد غذا.

3-عدم هماهنگی میان فعل وضمیر مورد استفاده.مثال: :من به مدرسه رفت.

4-افزودن پسوند های نادرست به کلمه.

5-در استفاده از علائم نمادی مانند نقطه گذاری ،ویرگول،علامت تعجب و... دچار مشکل هستند.

6-فاقد مهارتهای لازم برای اصلاح نوشته های خود هستند. دانش آموز ایده دارد ولی نمی داند کدام مطلب را در اول ویا آخر بنویسند

7- این قبیل دانش آموزان ،هنگام نوشتن یا برنامه ریزی ندارند ویا برنامه ریزی خیلی کمی دارند.

8-پاراگرافهایی که می نویسند دارای سازمان بندی ضعیف است ومتن وکلمات در هم وبرهم نوشته می شود.

9-در نوشتن یک مقاله یا انشاء در سطح کلاسی خود ناتوان هستند.

10-در مرتب کردن کلمات وجملات در هم ریخته ناتوان هستند مثال:کتاب دارم من(بجای من کتاب دارم) دانش آموز باید در ابتدا مطلب را تعریف کند وبعد انشای آن را بنویسد.

11-فقر ایده ای دارند(ناتوانی در به تحریر در آوردن اندیشه های خود).

12-در نوشته های آنها اندیشه های کمی به کار می رود و خلاقیت کمتری دارند.

13-از جملات دارای ساختار پیچیده،کمتر استفاده می کنند وانواع کمی از واژه ها را در جملات خود می گنجانند.

14-نوشته آنها دارای غلطهای دیکته ای است.

15-در واژگان ،پختگی ادراکی،کاربرد کلمات ، سبک وکل مهارت نوشتن ،نمره های پایین می گیرند.

16- در انتقال افکار،نظرات وتمایلاتشان دچار مشکل هستند.

17-عدم ارائه الگوی انشاء توسط معلم هم میتواند به ضعف انشاء نویسی ویا جمله نویسی بیانجامد.

18- عدم مطالعه کتاب داستان توسط دانش آموزان .

19- عدم رغبت و علاقه دانش‌آموزان .

20-محدود و معین بودن موضوع انشاء.

21-عدم توسعه کتابخانه کلاس و یا دبستان .

22- شرکت نکردن دانش آموزان درسخنرانی ها ،گردشها و بادیدهای علمی سطح آگاهی آنها را کاهش می‌دهد.

23-عدم فراهم نکردن زمینه‌های مساعد جهت تقویت استعداد نویسندگی دانش آموزان.

24-عدم آموختن کلمات هم خانواده،متشابه و متضاد و افزایش لغات آنها

25- عدم آشنایی دانش‌آموز با چگونگی شروع انشاء .

26- موضوع انشاء با سن و فهم و علاقه کودکان مطابقت ندارد.

27-عدم توانایی در ترکیب کلمات و بیان احساس فکر.

 

راهکارها

 

*افزایش حوزه واژگان دانش آموزان با استفاده از بازی های كلاسی .

* تقویت مهارت جمله سازی.

*موضوع مناسبی برای انشا انتخاب شود.

*نوشتن انشا در كلاس درس.

* نوشتن انشا بصورت گروهی توسط دانش آموزان.

* آموزش نقد صحیح انشا توسط معلم .

*تهیه روزنامه دیواری،و لوحه‌های مختلف کمک مؤثری به انشاء نویسی دانش‌آموزان می‌کند.

* نوشتن انشاء در مورد یک تصویر خاص، هم به حل مشکل انشاء نویسی کمک می کند.

* تکمیل کرد ن داستان های نیمه تمام.

*ارتباط دادن درس انشا با سایر دروس .

* معلم می بایستی لغات جدید را توضیح دهد وبا آن لغات جمله بسازد وبعد به دانش آموزان لغت بدهد.جهت افزایش خزانه لغات دانش آموزان، بهتر است که معلم از کلمات مختلف همه دروس استفاده کند و تنها به کلمات درس فارسی اکتفا نکند.

*معلم نیز به همراه دانش آموزان انشا بنویسد.ولی در آخر کار انشا خود را بخواند تا اعتماد به نفس دانش آموزان کاهش پیدا نکند.

*انشا ی شفاهی می تواند به خلاقیت کودکان کمک کند.

*داستان سازی توسط کودکان، بطوری که هر دانش آموزان به نوبت چند جمله ی داستان را ادامه بدهند و آن را کامل کنند.

*تشویق دانش آموزان به مطالعه و کتاب خوانی .

*اجرای نمایش های عروسکی در کلاس.

* آموزش سمبل ها و نمادها .

*استفاده از روش بحث وگفتگو در همه دروس .

*جهت تشویق دانش آموزان به آنان کتاب جایزه بدهیم.

* تصاویر مناسبی انتخاب کرده ودر مورد آن در کلاس درس بحث وگفت وگو کنیم.

* شعر را به زبان ساده بنویسد.

* انشاء می تواند بصورت سخنرانی هم باشد وچند نفر راجع به یک موضوع بحث کنند.

* در پایه های پایین تر از مطالب محسوس استفاده شود و در پایه های بالاتر به موضوعات اخلاقی ،ادبی، فلسفی و... بیشتر پرداخته شود

* خلاصه نویسی مطالب روشی بسیار موثر است.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 10 اسفند 1393
راهکارهای داشتن کلاس باانضباط
  تمرکز: 
 در ابتدای کلاس اجازه دهید دانش آموزان با هم خوش و بش کرده و حرف هایشان را به همدیگر بزنند و عادت دهید که در عرض چند دقیقه حرف هایشان را تمام کرده و منتظر شروع درس توسط شما باشند. بعد از سکوت دانش آموزان شما نیز چند ثانیه سکوت کنید تا توجه بیشتر آنان جلب گردد. سپس درس آنروز را با صدایی آهسته تر از مواقع معمولی شروع کنید. بطور معمول جو کلاسی معلمی که صدای آرامی دارد ساکت تر از کلاس معلم دارای صدای بلند و خشن می باشد.
       بیان خواست های روشن و واضح:
شک و تردید و عدم اطلاع دقیق دانش آموز از بر نامه کلاس باعث می شود که میزان هیجان و استرس در کلاس افزایش یابد. لذا ابتدا به دانش آموزان بگویید که چه مواردی در کلاس مطرح خواهد شد و بعد از اتمام درس ، آنان چه فعالیت هایی انجام خواهند داد؛ حتی می توانید برای آخر کلاس فرصت گفتگو یا رفتن به کتابخانه و غیره را اعلام نمائید.
      نظارت:
زمانی که دانش آموزان در حال انجام تکالیف خود هستند در میان آنان قدم بزنید و سعی کنید در حدود دو دقیقه یک دور کامل در تمام کلاس بزنید و نحوه فعالیت دانش آموزان را نظارت نموده و به سوالات فردی با صدای آرام که حواس دیگران را پرت نکند ، پاسخ دهید.
       نمونه و مدل سازی:
از لحاظ فعال بودن ، وقت شناسی ، اشتیاق کاری ، صبر و نظم الگوی مناسبی برای دانش آموزانتان باشید. اگر می خواهید دانش آموزان با صدای آرامتری به فعالیت های خود بپردازند ، بهتر است که خود شما نیز وقتی در کلاس قدم می زنید با صدایی آرام صحبت کنید.
       برقراری ارتباط غیر کلامی:
معمولاً وسیله ارتباطی غیر کلامی معلمان کوبیدن بر روی میز با چوب ، کلید ، خود کار و غیره است. علاوه بر آن ترفند های غیر لفظی می تواند به صورت ایما و اشاره ، حالات چهره و یا به صورت علامت های مختلف به وسیله دست باشند. بر قراری ارتباط غیر لفظی به جای بیان شفاهی منظور خود در موقعیت های مناسب می تواند به سکوت و آرامش و نظم کلاسی تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.
       کنترل محیط کلاس:
سعی کنید محیط کلاس را به مکانی گرم و دوست داشتنی تبدیل کنید؛ بطور معمول دانش آموزان به مکانی که یکنواخت نبوده بلکه متغیر باشد ، علاقه بیشتری نشان می دهند؛ مکان هایی با عکس ها و پوستر های رنگی جذابیت بیشتری برای دانش آموزان ایجاد می کنند. نوجوانان نسبت به علایق شخصی معلمان خود و خصوصیات آنان کنجکاوند ، از اینرو سعی کنید بعضی از موارد شخصی خود را برای آنها باز گو کنید. وقتی دانش آموزان شما را بهتر شناختند ، مشکل کمتری در تربیت آنان خواهید داشت.
      برخورد های نسبتاً آرام داشتن با دانش آموزان
زمانی که دانش آموزی در مقابل شما ایستادگی کرد ، قبل از فرستادن پیش مدیر و معاونان فرصت لازم برای دفاع از خود را برایش بدهید تا توضیح دهد و اعتمادش به شما جاب گردد. یک معلم آگاه به هیچ وجه اجازه نمی دهد که دانش آموز به خاطر بد رفتاریش در کانون توجه دیگران قرار گیرد و همواره قبل از وقوع یک مشکل می تواند آنرا حدس بزند و نحوه برخورد او با دانش آموزان خاطی بصورت ناپیدا و غیر محسوس است و مزاحمتی برای دیگر دانش آموزان بوجود نمی آورد.
       تادیب مثبت
در این روش سنتی که توسط «کنتر» ارائه شده معلم در واقع رئیس است و هیچ دانش آموزی حق دخالت در امور دیگران را ندارد و یک سلسله قوانین مشخص تعیین می شود که نظارت دقیق بر اجرای انها صورت می گیرد.
      دستور های مثبت و سازنده
یکی از جزئیات برنامه تادیب مثبت ، دستورات مشخصی است که معلم به یک دانش آموز خطا کار گوشزد می کند. این دستور ها باید مشخص و واضح باشند و انتظارات معلم از دانش آموزان کاملاً روشن گردد. از بیان جملاتی مانند « من می خواهم که تو..... » یا « من انتظار دارم که تو.... » یا « من احتیاج دارم که تو ....... » خود داری کنید؛ زیرا با این جملات دانش آموز فکر می کند که به خاطر معلم باید بعضی مقررات را رعایت نماید نه این که وظیفه مشخص خودش به عنوان دانش آموز می باشد.
  بیان دستور های انسان دوستانه
آقای «توماس گوردون» ابداع کننده روش تربیتی به نام TET  می گوید: این روش را به سه قسمت تبدیل کنید. اول شرح حالی از رفتار دانش آموز تهیه کنید ، مثلاً وقتی معلم صحبت می کند دانش آموز حرف می زند. دوم اینکه تاثیر رفتار های مختلف دانش آموز را بر روی معلم مشخص کنید ، مثلاً معلم مجبور می شود تدریس را متوقف کند و غیره. سوم اینکه اجازه بدهید تا دانش آموز متوجه شود که چه احساسی در معلم ایجاد می کند ، مثلاً باعث عصبانی شدن معلم می شود. سپس احساستان را به صورت انسان دوستانه به دانش آموز مطرح کنید مثلاً در مقابل دانش آموزی که با حرف زدن مزاحم تدریس شما شده به شکل انسانی بگویید: من اصلاً متوجه نمی شوم چکار کرده ام که تو برخلاف بقیه دانش آموزان به معلمت احترام قائل نمی شوی ، احیاناً اگر با تو تند صحبت کرده ام یا اینکه توجه کافی به تو نداشته ام ، لطفاً به من بگو تا بدانم........ .
   تربیت مفید و موثر
به جای اینکه فهرستی از کار هایی که دانش آموزان نباید انجام دهند را تهیه کنید ، می توانید از قوانین موجود مدرسه و کلاس استفاده کرده و خواست های خود را به صورت جملات مثبت بیان نمایید. مثلاً به جای گفتن دعوا ممنوع ، بگویید «اختلاف خود را به صورت عاقلانه حل و فصل کنید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 10 اسفند 1393




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 10 اسفند 1393




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 10 اسفند 1393
برای دانلود لینک زیر را کلیک کنید.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 9 اسفند 1393
برای دانلود لینک زیر را کلیک کنید.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 9 اسفند 1393

ساده ترین راه : شکم خود را صاف کنید

مـی تـوانید شکم خود را به راحتـی آب کنید: راهـنـمـای 4 قسمتی ما برای خوردن، آشامیدن، و ورزش کردن شما را در هر زمان آماده پوشیدن لباس دلخواهتان می کند. غذاهایی که شکم شما را آب می کنند با انجام این 4 حرکت شکم صاف و جذابی که آرزویش را داشتید پیدا می کنید.

مـی تـوانید شکم خود را به راحتـی آب کنید: راهـنـمـای 4 قسمتی ما برای خوردن، آشامیدن، و ورزش کردن شما را در هر زمان آماده پوشیدن لباس دلخواهتان می کند. غذاهایی که شکم شما را آب می کنند

قطع مصرف هله هوله

دکـتر "لزلی بونسی" از دانشگاه پترزبورگ، بخش پزشکی اظــهار می دارد: "بسیاری از آبنبات ها و اسنک ها شامل گـلیسـیرین و شــکر بالایی هسـتند. در معده به طور کامل هضم نمی شوند و این امر سبب می شود که شکم شما نفخ کند."

بدوید (در حدود 2 کیلومتر)
دکتر "دیانا تیلور" از دانشگاه کالیفرنیا، ایالت سنفرانسیسکو، بخش حفظ سلامتی معتقد است که: "ورزش های سنگین، فشار و تنش فراوانی را بر روی بدن شما وارد می آورند و همین امر موجب می شود که عضلات برای مدت زمان طولانی نرم و سست باقی بمانند. اما نرمش ملایم و متعادل (مثل یوگا و پیاده روی) به آب شدن چربی ها سرعت می دهد و مشکل شما را در مدت زمان کمتری حل می کند."

در مصرف نمک و ادویه زیاده روی نکنید
مصرف بیش از حد ادویه جات و نمک ها باعث می شود که شکم شما نفخ کند. یک چهارم فنجان سس کچاپ سه برابر مقدار سدیمی که بدن شما در طول روز نیاز دارد، را فراهم می سازد. یک قاشق سوپخوری سس سویا جایگزین مناسبی برای آن خواهد بود.

پتاسیم مصرف کنید
این ماده طبیعی ادرار آور بوده و اثر نفخ آور نمک را از بین می برد. می توانید آنرا در گوجه فرنگی، موز، ماهی قزل آلا، بادام و گیلاس پیدا کنید.

H2O بیشتری مصرف کنید
نوشیدن آب به میزان لازم، باعث می شود تا آبی که در بدن شما به دلیل وجود نمک جمع شده به آسانی خارج شود و نفخ شکمتان از بین برود.

4 حرکت شکم که معجزه می کند!

با انجام این 4 حرکت شکم صاف و جذابی که آرزویش را داشتید پیدا می کنید. 3 تمرین اول تمام عضلات شکم را به حرکت وا می دارند؛ اثر چهارمی بر روی پهلو ها می باشد. هر کدام از این حرکات را به ورزش های روزانه خود اضافه کنید آنگاه متوجه خواهید شد که پس از چندی باید برای خود لباسی اندازه تر جدیدی خریداری کنید.

دراز نشست استاندارد

در حـالی کـه زانــو هایتان خم شده بر روی زمین دراز بکشید. کـف پاهـا صـاف اسـت و بــر روی زمین قرار می گیرد. انگشتان دست را پشت سر بگذارید. آرنج ها بـســمت طرفین باشد. در هـمان حال آرنج ها را به زانو بزنید و سپس بالای کمر، و شانه هـا را به عقب بیاورید تا به زمین بخورند. در حین انجام حرکـت
سـر صـاف اســت و فـاصله چانه از سینه حذف می شود. برای چـند ثانیه در آن حال باقی می مانید و سپس به وضعیت اولیه باز می گردید.

توجه: سر خود را با دستانتان نکشید! تصور کنید طنابی به دور کمر شما بسته شده و حرکت را با فشاری که به عضلات شکم و کمر می آورید انجام دهید.

دوچرخه

روی زمیـن دراز بـکشـیـد و دسـت هـا را پشـت سـر بـگـذاریــد. زانوهایتان را خم کنید و پاها را از زمین بلند کنید به طوری کـه ماهیچه ساق پا به موازات زمین قرار بگیرد. آرنج یکی از دست هـا را به سمت زانوی مخالف بیاورید. در این حالت پاها باید با هـم زاویـه 45 درجـه بسـازنـد. ایـن حـرکـت را بـرای هر دو طرف
انجام دهید.

نکته ای برای تازه کارها: برای شروع می توانید پاهای خود را بر روی زمین نگاه دارید. زمانی که آرنج خود را به سمت پا می آورید زانویتان را بلند کنید تا به هم برسند. سپس دوباره آنرا روی زمین قرار دهید و حرکت را یکمرتبه دیگر تکرار کنید.

دراز نشست عمودی

روی زمـیــن دراز بکشید، پاهایتان را به صورت مستقیم به بالا ببـریـد، دسـت هــای خود را نیز به طور عمودی در دو طرف بدن نگه دارید. سعی کنید نوک انگشتان دست را به نوک انگشتان پــا بـرسـانید. در این حرکت باید پاها را تا آنجا که می توانید به بالا بیاورید تا استخوان باسن از روی زمین بلند شود.

نکته ای برای تازه کارها: بجای اینکه بطور همزمان دستـهـا و پـاهـای خـود را بـلـنـد کنید، می توانید ابتدا نیم تنه بالایی و سپس قسمت پایین بدن را بلند کنید.

پهلو ها

بـه سمت یکی از پهلوها دراز بکشید، زانوهای خو را خم کنید و بـازویتـان را بـه طور کامل بر روی زمین قرار دهید در حالی که آرنـج با شـانه در یک راستا باشد. تمام وزن خود را بر روی بازو وارد آورید و نیم تنه بالای بدن و باسن را به آرامی از روی زمین بلند کنید،بطوریکه یک خط مستقیم از زانو تا سر حاصل شود. هـر چقدر می توانید در این حالت بمانید. برای شروع 10 تا 20 ثـانـیـه کـافی اســت. مدت زمان این حرکت را باید تا یک دقیقه افـزایــش دهیـد. حرکت را برای طرف مقابل نیز انجام دهید. هر چه قوی تر می شوید، سعی کنید به بازوها و سپس پاها نیز کشش بدهید و بعد هر دو را با هم بکشید.

6 تصور غلط که باعث افتادگی شکم می شود

1- برای سفت شدن شکم یاید حرکات مربوط به آن را هر روز انجام دهید

دلیل: عضلات شکم نیاز به استراحت و بهبودی دارند. در طول زمان استراحت است که ماهیچه ساخته می شود. "کتی کیلر" مربی و نویسنده کتاب " تمرین های کتی برای هنر پیشگان" اظهار می دارد که: "انجام تمرین های شکمی برای 3 تا 5 روز در هفته موجب می شود شما عضلات سفت، و شکم صافی پیدا کنید."

2- تمرین کامل شکم نیم ساعت طول می کشد

دلیل: کیلر معتقد است. "اگر نیم ساعت طول بکشد تا شما احساس کنید عضلات شکمتان در تحرک هستند، پس احتمالا حرکات را اشتباه انجام می دهید. من مربی "جنیفر آنیستون" بودم و ما هر هفته 3 روز بیش از 5 دقیقه بر روی شکم کار نمیکردیم." نحوه انجام دادن حرکات را مجددا بازبینی نمایید و بر روی مدت زمان تمرکز نکنید. همیشه کیفیت مهم تر از کمیت است.

3- دراز نشست خیلی آرام، عضلات را محکم تر می کند

دلیل: آنقدر که روند معمولی دراز نشست شما را لاغز می کند، آرام انجام دادن آن به آب شدن چربی ها کمک نمی کند. در حقیقت کندی در انجام حرکات اصلا سودمند نیست. تمرینات باید به شما در هر حالتی کمک کنند: چه بخواهید وارد ورزش کیک بوکس شوید چه بخواهید یک چمدان را از روی زمین بلند کنید. در هر دو حالت ذکر شده شما کارهای خود را که در حالت اسلو موشن(slow motion) که انجام نمیدهید.

4- بهترین زمان برای انجام حرکات شکمی، آخر تمرین ها می باشد

دلیل: "گیلبرت ویلت" محقق، فیزیوتراپیست و استاد دانشگاه نبراکسا، دانشکده علوم پزشکی می گوید: "هیچ فرقی نمی کند شما چه زمان ورزش های شکمی را انجام دهید، فقط درست انجام دادن و ثبات در تمرینات است که باید مورد توجه قرار گیرد." بنابراین بهترین زمان وقتی است که احساس کنید می خواهید تمرینات را انجام دهید. اما اگر می خواهید در ابتدای تمرینات حرکات مربوط به شکم را انجام دهید، اول باید خودتان را حسابی گرم کنید. هنگامیکه خون در گردش باشد، می توان به آسانی از بروز بسیاری از آسیب دیدگی ها جلوگیری کرد.

5- با انجام حرکات پایلیت (Pilates ) نمی توانید شکم خود را 6 تكه کنید

دلیل: "کیمبرلی لیون" یک مربی خصوصی در لوس آنجلس معتقد است که: "این حرکات بیشترین تاثیر را بر روی شکم شما می گذارند و اگر آنها را به همراه یک رژیم غذایی سالم انجام دهید، به طور حتم می توانید لایه های مورد نظر خود را بر روی شکم به وجود آورید. شکل شکم، قد و بلندی نیم تنه بالایی شما، جزء اموری هستند که به ژن هایتان ارتباط پیدا می کند."

6- بدون وزنه و دستگاه نمی توانید شکم خود را آب کنید

دلیل: شما به هیچ وجه به وزنه نیازی ندارید، البته بسیاری از ورزشکاران برای اینکه توانایی و قدرت خود را افزایش دهند از وزنه استفاده می کنند. لیون می گوید: "بسیاری از دستگاهها و وزنه ها برای استفاده خانم ها طراحی نشده اند، اگر شما به طور مناسب در دستگاه قرار نگیرید، ممکن است فشار به قسمت های که نباید، وارد شود. او برای ما یک نصیحت دیگر هم دارد: به زمین بچسبید که هم موثر است هم ارزان و آنرا در هر جایی به راحتی می توانید پیدا کنید.

نتیجه بیشتر در زمان کمتر
"
لیو جردن"، مربی تناسب اندام در مجموعه ورزشی اکینوکس در شهر نیویورک رازها را برای ما فاش می کند:

* حرکات را کمی آرام تر انجام دهید: با چهار شماره بالا بیایید و با 4 شماره به حالت اول باز گردید.
* 5
تا 10 ثانیه در دشوارترین حالت دراز نشست باقی بمانید.
*
حرکات خود را کم کم انجام دهید: این کار باعث می شود تا عضلات شکم از سایر ماهیچه ها جدا شده و تاثیر تمرینات مستقیما بر روی شکم وارد شود.

شکم خود را صاف کنید
انجام این حرکت به شما کمک می کند تا شکمتان را لاغر تر کنید. در حالی که صورتتان در مقابل زمین قرار دارد، بر روی شکم دراز بکشید. وزنتان را بر روی کمر و شکم بدهید و سعی کنید دست ها و پاها را از روی زمین بلند کنید. برای چند ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. سپس به موقعیت اولیه باز گردید و یک مرتبه دیگر این حرکت را تکرار کنید.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 9 اسفند 1393

تغذیه سالم - ده فرمان

 

 

 

 

تغذیه درست در عمل کاریست دشوار. این سختی بیشتر مربوط به کنارگذاشتن عادت های کهن و سالهای سال شیوه تغذیه نادرست است. اما تغذیه سالم حتما به معنای صرف نظرکردن ازخوردنی های دوست داشتنی و لذیذ نیست. اصل مطلب رعایت حد و مرز در خوراک است. این مقاله دربرگیرنده ده دستور در جهت چگونگی تغذیه درست می باشد.
متنوع بخوریم!
متنوع و به اندازه خورده و به تناسب در ترکیب مواد غذایی بایکدیگر توجه کنیم.
در روز چندین بار غلات و به اندازه کافی سیب زمینی بخوریم!
نان- ماکارونی-برنج- غلات و سیب زمینی منبع ویتامین ها و مواد معدنی و
fiber هستند و درعین حال کم چربی می باشند.
درمورد سبزیجات و میوه- اصل پنج بار در روز را فراموش نکنیم!
مصرف پنج بار میوه و سبزیجات در روز ایده ال است. بهتر است که این محصولات -تازه مصرف شده و یا در صورت امکان خیلی کم وکوتاه پخته شده باشند. یک بار از این پنج بار، آب میوه مصرف کنیم.
روزانه به اندازه کافی- لبنیات و حداقل یکبار در هفته ماهی بخوریم.گوشت و تخم مرغ هم به اندازه مصرف کنیم!
لبنیات و ماهی مواد غذایی زیادی مثل کلسیم در بردارند. ماهی منبع ید و
selenium و omega 3 میباشد. گوشت بخاطر درصد زیاد آهن و ویتامین های B1 - B6 و B12 اهمیت دارد. مصرف ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم گوشت درهفته معمولا کافیست. در صورت مصرف گوشت و لبنیات - نوع کم چربی آن پیشنهاد میشود.
چربی - کم مصرف کنیم و از مواد پرچربی صرف نظر کنیم!
مصرف زیاد چربی باعث چاقی شده و می تواند ناراحتی های قلبی و سرطان را به دنبال داشته باشد.
۷۰ تا ۹۰ گرم چربی در روز - آنهم در صورت امکان روغن ویا چربی های گیاهی کافی خواهدبود. فراموش نکنیم که مقدار زیادی چربی نامرئی در محصولات گوشتی-مثل سوسیس و کالباس- و شیرینی ها و شکلات ها و محصولات لبنیاتی وجود دارد.
در مصرف قند و شکر و نمک صرفه جوئی کنیم!
شکر و محصولاتی که با شکر تولید شده اند بهتر است بمقدارخیلی کم استفاده شوند. توجه: در تولید انواع نوشابه ها نیز درصدی شکر بکاررفته است. به جای مصرف نمک - بهتراست از ادویه های گیاهی استفاده شود و درغیر این صورت از نمک همراه با ید،
Jodine، استفاده کنیم.
به اندازه بنوشیم!
آب ماده ایست زندگی بخش. برای افراد بالغ- مصرف حداقل یک لیترو نیم آب پیشنهاد می شود.
خوشمزه و سالم بپزیم!
کوتاه بپزیم - با آب کم - با چربی کم و حرارت کم. بدین ترتیب مزه طبیعی و مواد حیاتی در مواد گیاهی موجود درغذا از بین نمی رود و مواد مضر جدید درحین پخت وپزبا حرارت زیاد تولید نمیشوند.
آهسته بخوریم و لذت ببریم!
درست - آهسته و آگاهانه بخوریم و با تمام وجود لذت ببریم.
به طور مرتب خود را وزن کنیم و پرتحرک باشیم!
وزن مناسب - مشوق ما و باعث شادمانی و سلامتی خواهد بود. تحرک و ورزش - سرحالی و سرزندگی و شادمانی را درپی خواهند داشت.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 9 اسفند 1393





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی